4 Şubat 2019 Pazartesi

Yeni Zelanda Hakkında



Merhaba,

Yeni Zelanda ile ilgili çok sayıda email alıyorum ve maalesef gelen emailleri yanıtlamakta zorlanıyorum. Bu nedenle genel olarak Yeni Zelanda ile ilgili bu yazıyı hazırladım. Bu yazıyı okuduktan sonra hangi yolun size hitap edeceğini anlayacağını umuyorum.

Öncelikle, ben eğitim acentası ya da göçmenlik danışmanı (immigration advisor) değilim. Benim size yardımım ancak kendi bilgi ve tecrübem çerçevesinde olabilir.

Ben bu ülkeye dil eğitimi için geldim, üniversitede okuduğum bölümle alakalı 'full-time permanent' bir iş buldum ve bu iş sayesinde bu ülkede çalışma vizesi ve ardından oturum aldım.

Hem Türkiye'nin, hem de Yeni Zelanda'nın koşulları, göçmenlik uygulamaları benim buraya gelişimden sonra değişti. Bu nedenle güncel bilgileri takip etmekte fayda var. Ayrıca benim her konu ve alanla ilgili bilgi sahibi olmadığımı da takdir edersiniz.

Ancak size genel hatları ile nasıl bir yol izleyebileceğinizle ilgili bir iki bilgi verebileceğimi sanıyorum. En azından başlangıç için yolunuzu çizmekte size yardımcı olabilir.

Öncelikle Yeni Zelanda'ya turist, öğrenci, çalışan ve göçmen olarak gelebilirsiniz. Ancak bunların hepsi herkese açık olmakla beraber koşullara bağlı olduğunu ve buraya gelmenin 'kolay' olarak görülmemesi gerektiğini söyleyebilirim.

Yeni Zelanda'nın göçmen kabul ederken, ülkenin ihtiyaç duyduğu kalifiye iş gücüne baktığını da vurgulamak isterim. Bunu şöyle düşünebilirsiniz, eğer bu ülkede tam zamanlı ve belli bir rakam üzerinde gelire sahip iş bulabiliyorsanız burada kalma şansınız var demektir. Detaya şimdilik girmeyeceğim, çünkü iş alanları ve gelirler değişiyor.

Nereden başlamalı?

Ben genellikle aşağıdaki soruları soruyorum. Lütfen siz de kendinize sorun. 

1- Ingilizce biliyor musunuz? Ingilizce seviyeniz ne düzeyde? Herhangi bir uluslarası dil sınavına girdiniz mi? Skorunuz nedir?

2- Kaç yaşındasınız?

3- Üniversite mezunu musunuz?

4- Üniversite mezuniyetiniz, ya da belli bir alanla ilgili kanıtlayabileceğeniz tecrübeniz varsa (bazı alanlarda üniversite mezunu olmak değil ama 5 ila 10 yıl arasında o alanla ilgili tecrübe aranıyor.) alanınız bu ülkenin ihtiyaç duyduğu alanlardan birinde mi?

5- Başvuran erkek ise askerliğinizi yaptınız mı?

Eğer IELTS sınavından ortalama olarak 4.5 alabilecek İngilizceniz var, üniversite mezunu, askerliğini yapmış ve 30 yaşın altında iseniz size Working Holiday vizesine başvurmanızı öneririm. Bu vize ile detaylı bilgiye NZ Immigration'ın şu linkinden ulaşabilirsiniz; https://www.immigration.govt.nz/new-zealand-visas/apply-for-a-visa/about-visa/turkey-working-holiday-visa  Başvuruyu kendinizin yapabileceği gibi, Türkiye'deki eğitim ajanslarından da yardım alabilirsiniz. 

Eğer yaşınız 30 üzeri ve İngilizceniz yeterli değilse planınızı dil öğrenimi üzerine yapmanızı öneririm. Bunun için Türkiye'deki sayısız eğitim ajansı size yardımcı olabilir.

Kalifiye bir mesleği ve tecrübesi ile İngilizcesi olanlara bu ülkede iş aramalarını ve recruitment ajansları ile bağlantıya geçmelerini öneririm. https://seek.co.nz, https://www.trademe.co.nz/

Üniversitelere master ya da doktora için gelmek isteyenlerin bu konulara kendilerinin daha hakim olacağını sanıyorum.

Turist olarak gelmek isteyenler ve kısa süreli eğitim almak isteyenler yine eğitim ve turizm ajansları ile bağlantıya geçebilirler.

Bu ülkede iş yapmak ya da iş aramak isteyenlere verilen uzun süreli bir turist vizesi var. Isteyenler onu araştırabilirler.

Eğer Ingilizceniz yeterli ve meslek eğitimi ve yüksek eğitim için alternative arıyorsanız, şu sayfaya bakabilirsiniz. /https://www.studyinnewzealand.govt.nz/study-options/

Eğer mesleğinizin Yeni Zelanda'nın aradığı meslekler arasında olup olmadığını merak ediyorsanız. Şu link size yardımcı olabilir. http://skillshortages.immigration.govt.nz/

Eğer mesleğiniz öğretmen, hemşire, doktor, psikolog ya da mali müşavirlik gibi meslekler bu ülkede kendi meslekleri ile ilgili kuruma kayıt olmadan mesleklerini yapamazlar. Bu nedenle bu meslek gruplarının meslek websayfaları üzerinden nasıl kayıt olabileceklerini öğrenmeleri ve buna yönelik çalışmaları gerekir.




Mühendislik, mimarlık ve yöneticilik gibi bazı mesleklerde ilgili kuruma kayıtlı olmadan da iş bulma şansı olabilir. Ancak çok iyi Ingilizce bilgisi gerektiğini tekrar vurgulayalım.

Yeni Zelanda maalesef yaşamın pahalı olduğu bir ülke. Burada gelir elde ediyorsanız, yaşamınızı iyi standartlarda idame ettirebilirsiniz ancak bu ülke çok yüksek kazançlı bir mesleğiniz olmadığı sürece para biriktirmenin pek de kolay olmadığı bir ülke, özellikle öğrenci vizesine verilen 20 saatlik çalışma izniyle para biriktirmek ya da masraflarınızı tümüyle karşılamak pek de olası değil.

Kiralar genellikle haftalık ödeniyor ve bir odanın haftalık kirası Auckland'da $200'dan başlıyor.

Şimdilik bu kadar. 

Bol şans.

Sevgi




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder